Ήταν 4 Μαρτίου 1960 όταν στο λιμάνι της Αβάνας ανατινάζεται το γαλλικό φορτηγό πλοίο La Coubre, που μετέφερε όπλα και πυρομαχικά αγορασμένα από τους Κουβανούς στο Βέλγιο. Την επομένη, κατά τη διάρκεια της κηδείας των θυμάτων του πλοίου, ο Φιντέλ Κάστρο κάνει δηλώσεις χρεώνοντας την ανατίναξη στην CIA. Ο Κουβανός φωτογράφος Αλμπέρτο Γκουτιέρες (Alberto Díaz Gutiérrez-γνωστός περισσότερο ως Αλμπέρτο Κόρντα -Alberto Korda), εκείνη την ημέρα τραβούσε συνεχώς φωτογραφίες. Ο Κόρντα (με μία Leica και ασπρόμαυρο φιλμ Kodak Plus-X) κατά την διάρκεια της συγκέντρωσης φωτογράφισε τους ομιλητές, Κουβανούς αξιωματούχους καθώς και τον Ζαν-Πωλ Σαρτρ και την Σιμόν ντε Μπουβουάρ. Η ώρα ήταν 11:20 όταν πίσω από τον Φιντέλ και για λίγα δευτερόλεπτα εμφανίζεται ο Τσε. Ο Κόρντα προλαβαίνει και τραβά δύο φωτογραφίες του προτού εξαφανιστεί πάλι από το οπτικό του πεδίο. Η πρώτη δείχνει τον Τσε ανάμεσα σε έναν φοίνικα και το προφίλ ενός αγνώστου,ενώ η δεύτερη τον Γκεβάρα με το κεφάλι κάποιου να φαίνεται πίσω από τον ώμο του. Το βλέμμα του, μάλλον παγωμένο και χαμένο ενώ το φερμουάρ του σακακιού του ανεβασμένο μέχρι πάνω, κάτι που ο Κόρντα το αποδίδει στον αέρα που φυσούσε εκείνη, στα αναπνευστικά προβλήματα που αντιμετώπιζε αλλά και στην οργή της στιγμής. Η πρώτη αργότερα θα γίνει η διάσημη πλέον Guerrillero Heroico.
Ο εκδότης της εφημερίδας Revolución, στην οποία εκείνη την εποχή ο Κόρντα εργαζόταν, απέρριψε τις φωτογραφίες του Γκεβάρα και τις επέστρεψε στον Κόρντα, θεωρώντας ότι οι εικόνες του Ζαν-Πωλ Σαρτρ και της Σιμόν ντε Μπουβουάρ είναι μεγαλύτερης αξίας. Ο Κόρντα πιστεύοντας στην δύναμή της εκτύπωσε μια για τον εαυτό του αφού πρώτα αφαίρεσε φοίνικα και το προφίλ του αγνώστου. Ενώ έδωσε μερικά αντίτυπα σε φίλους του ως δώρο. Το 1967 ο Τσε βρίσκεται στην Βολιβία. Ο Ιταλός εκδότης Τζιάκομο Φελτρινέλι επισκέπτεται την χώρα ελπίζοντας ότι η φήμη του θα βοηθήσει στην απελευθέρωση του Γάλλου καθηγητή και δημοσιογράφου Regis Debray που έχει συλληφθεί για συνεργασία με τους αντάρτες. Ο Φελτρινέλι αποκτά τα πνευματικά δικαιώματα για την έκδοση του βολιβιανού ημερολογίου του Γκεβάρα και απευθύνετε στις αρχές της Κούβας για φωτογραφίες του μεγάλου επαναστάτη. Οι αρχές τον παρέπεμψαν στον Κόρντα και ένα πρωί εμφανίστηκε στο στούντιο του έχοντας έγγραφη άδεια να πάρει φωτογραφίες του Τσε. Ο Κόρντα του υπέδειξε με την μια, το πορτρέτο το κομαντάντε και την επόμενη όταν ο Ιταλός πήγε να πάρει τα αντίτυπά του και το αρνητικό, δεν του ζήτησε αποζημίωση όντας ένθερμος υποστηρικτής της Επανάστασης.
Στις 15 Οκτωβρίου, και ενώ η Αβάνα παραδέχεται πλέον δημοσίως ότι ο Γκεβάρα είναι νεκρός, οργανώνεται στο Μιλάνο μεγάλη διαδήλωση διαμαρτυρίας. Ο Φελτρινέλι τυπώνει και μοιράζει 100.000 αφίσες με την φωτογραφία του Κόρντα και την λεζάντα «Ο Τσε ζεί» ως απάντηση–διάψευση της φωτογραφίας-ντοκουμέντου του νεκρού αντάρτη. Αυτό ήταν. Η Guerrillero Heroico έχει πάρει ήδη τον δρόμο της αποστολής της. Φτάνει σε κάθε σημείο του πλανήτη. Γίνεται σημαία στα χέρια των εξεγερμένων φοιτητών του Μάη του 68. Γίνεται σύμβολο επανάστασης και ανυπακοής σε κάθε είδους κατεστημένα. Πλακάτ σε πορείες αντιπολεμικές, αντιρατσιστικές, αντι,,,αντι..αντι... Η παγκοσμιοποίηση του αντάρτη Τσε είναι γεγονός. Όλοι της γης οι επαναστατημένοι τον νιώθουν δικό τους, έναν από αυτούς. Το 1968, ο Ιρλανδός καλλιτέχνης Τζιμ Φιτζπάτρικ (Jim Fitzpatrick) δημιούργησε σχέδια βασισμένα στη φωτογραφία του Κόρντα, σε διαφορετικούς χρωματισμούς που έγιναν ιδιαίτερα δημοφιλή. Εκτύπωσε χιλιάδες και τα δώρισε σε όποιον κάτοικο του Λονδίνου ήθελε ένα. Είναι το πόστερ που το 1968 χρησιμοποιήθηκε ως βάση για τον διάσημο πίνακα pop art, στην τεχνοτροπία του γνωστού αντίστοιχου της Marilyn Monroe. Ο πίνακας πουλήθηκε σε γκαλερί στην Ρώμη και είχε αρχικά αποδοθεί στον Andy Warhol. Όμως όπως αποδείχτηκε σχεδόν άμεσα δημιουργός του ήταν ο Gerard Malanga ο οποίος είχε μεγάλη ανάγκη από χρήματα. (Ψάξτε την ενδιαφέρουσα συνέχεια της ιστορίας του πίνακα!!!).
Πριν σας αφήσουμε ακούστε τον μεγάλο Λοϊζο να τραγουδά για τον Τσε στο βίντεο που ακολουθεί ενώ διαβάστε και το ενδιαφέρον ποστ του Allu Fun Marx με θέμα τα τραγούδια που έχουνε γραφτεί για τον μεγάλο Αργεντίνο Αντάρτη.Αφιερωμένο σε όλους τους ρεαλιστές του κόσμου που κυνηγούν το αδύνατο. Και ας μην ξεχάσουμε μέρα που ξημερώνει (17 Νοέμβρη) ότι μόνο οι μαζικοί αγώνες έχουν αποτέλεσμα και τους οποίους δεν πρέπει να αφήνουμε κανέναν να τους καπηλεύετε. Καλό βράδυ.
13 σχόλια:
Καλησπέρα. Συγχαρητήρια για την ανάρτηση! Δεν γνώριζα την ιστορία της φωτογραφίας και τη συνέχεια της σε πίνακα.
Τελικά ο Τσε πάντα επίκαιρος, διαχρονικός και το πιο λαμπρό άστρο στο επαναστατικό στερέωμα. Αιώνιο σύμβολο αγώνα, παρηγοριά στους άνυδρους επαναστατικά, χρόνους που ζούμε.
Να 'σαι καλά γιουσουρούμ!
Πολύ καλό το αφιέρωμα σου,giusurum!
Αλλά επειδή πιστεύω ότι καλό είναι κάποια τέτοια πρόσωπα σαν τον Che να τα τιμούμε διαφορετικά,καλό θα΄ταν να αφήσουμε τα μπλουζάκια και τα σουβενίρ για άλλους...Μόλις χτές φωτογράφισα ένα υπέροχο γκράφιτι με το πρόσωπό του και κάτω έγραφε με νόημα:
SUPER ΠΡΟΣΦΟΡΑ!!!
Στις 2 μπλούζες μου δώρο μία κονκάρδα και ένα επαναστατικό φουλάρι!
Το έβγαλα με το κινητό μου-θα το "ανεβάσω" προσεχώς στο μπλογκ...
Η μηχανή μου "τα έφτυσε" και ταξιδεύει μαζί με την κάρτα μνήμης στο εξωτερικό για φτιάξιμο!Στο αναφέρω,γιατί είναι γεμάτη γκράφιτι και ξέρω ότι αρέσουν και σε σένα.Δεν πρόλαβα να τα περάσω όλα στο PC,δυστυχώς...
Πάντα ρεαλιστές που κυνηγάμε το αδύνατο...
Να΄σαι καλά...
:)))))
To thema einai pws simera den yparxoun epanastates...an kai ta aitia yper yparxoun. Oute kan epanastasi stin psefto kathimerinotita mas.
Se euxaristw gia to sxolio sou, einai apo ta agapimena mou tragoudia.
Na eisai kala,
kalo vrady.
@μαριάννα
kalos orises sta meri mas...kai se esena sygxaritiria gia tin anartisi tou che...
o che einai panta epikairos opos kai oi agones gia eleutheria, koinoniki dikaiosi klp..
to thema einai poios einaidiatithimenos na thysiasei to otidipote gia na kynigisei ola auta..
@Utopia
welcome..perimeno to post me endiaferon..kai tin epistrofi tis mixanis apo to exoteriko...ta graffiti einai megali adynamia mou..isos giati den mporo na zografiso oute spitakia...:)
Som anevase grafiti na vlepoume..thanx...
@ερΑσιτεχνης ανθρωπος
to tragoudi tou post sou einai apla yperoxo...stin ellada den gnete epanastasi kai xereis giati???
giati eimaste oloi apasxolimenoi me tin thesithiria tou dimosiou...Poios na trexei tora sta vouna??Edo exoume kapoies thesoules na katalavoume...Kai meta fysika na Kaaathomasteeeee..kalo vrady..kai eyxaristo gia tin episkepsi..
καλημέρα
δεν ξεχνώ ποτέ να περνώ κάθε ημέρα από το μπλογκ σου γιατί πάντα αποζημιώνομαι...
και σήμερα ΓΙΑ ΠΟΛΛΑΣΤΗ ΦΟΡΑ...
εκπληκτική ανάρτησις...
Είναι η απόλυτη φωτογραφία φετιχ...
ακόμα και η κατάχρηση δεν μπόρεσε να την εκφυλίσει...
Πολύ μου άρεσε που έμαθα την ιστορία της...
:-))))
@akrat
file akrat(ite) eyxaristoume gia tis episkepseis kai ta sxolia sou sto post mas..Oi istories omos kamoune ta post mas omorfa..Oi istories pou diigoumaste..
@aKanonisti
Oti kai na ginei, opou kai na topothetisoun tin fotografia tou O comandande tha einai panta epanastatis kai pote meros tou opoiou systimatos..As thimithoume to logo pou evgale stin Algeria ligo prin apo tin fygi tou apo tin Cuba...Pote den tha dexotan na ginei meros systimatos..
kalo apogeuma se olous...
@ παιδιά, για χρόνια το τραγουδήσαμε...
να είσαι καλά !
:)
αγνοούσα τήν ιστορία της φωτο.. και χάρηκα πού τήν έμαθα.
Η ιστορική γνώση ας είναι το αντιδοτο, σε κάθε προσπάθεια καπηλείας,και έχουμε όλοι χρέος να συμβάλλουμε σε αυτό.
ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα η ανάρτηση!
καλό βράδυ.
@quartier libre
kai poios den exei tragoidisei to Tse tou Loizou kai to Hasta siempre tou Carlos Puebla??
na sai kala...
@κοκκινη κισσα
to xreos mas einai prota apo ola apenanti ston eauto mas..Na min xepouliomaste sto giousurum gia..
To pio dyskolo pragma einai i esoteriki epanastasi..An katafereis kai xesikotheis mesa sou tote kaneis den mporei na kapileusei tipota kai kanenan..
Kalo vrady
Τη φωτογραφία πραγματικά τη γνωρίζω και την έχω δει παντού από μικρό παιδί! Την ιστορία της την αγνούσα!!!
Το απόλαυσα γραμμή-γραμμή!!!
Καλημέρα!
@Radio Marconi
Radiopeirata kalispera..xairomaste pou se vlepoume sta meri mas...Onos i istoria tis foto einai endiaferousa...Opos endiaferousa einai kai i periptosi tis apagoreusis poy axiose kai kerdise mia kori tou Codra apo tous dimosiografous xoris synora gia tin sxrisimopoiisi tis foto tou Che se kampania-ekstrateia me kyrio synthima "Cuba.H megalyteri fylaki tou kosmou)...
Kalo vrady...
Mεγάλος ο Λοίζος...τι φωνή,εε;
Δημοσίευση σχολίου