Σάββατο, 19 Μαΐου 2018

Η Επανάσταση της καθημερινής ζωής- Το πρώιμο σενάριο του Μάη του 68

Αν η κάμερα του Jean-Luc Godard κατέγραψε έναν χρόνο νωρίτερα, με την "Κινέζα" του, την πορεία προς τον Μάη, τότε ο Ραούλ Βάνεγκεμ, με το βιβλίο του "Επανάσταση της καθημερινής ζωής", έγραψε τις περισσότερες από τις σελίδες του σεναρίου. Το βιβλίο αποτέλεσε ένα από τα ευαγγέλια του Μάη του 1968 και μέχρι σήμερα είναι από τα πολυσυζητημένα πολιτικά κείμενα ανάμεσα τόσο στους επικριτές των γεγονότων του 68 όσο και στους πολιτικά συγγενείς (κοντινούς ή μακρινούς) του Βάνεγκεμ. Είναι από τα κείμενα που πάντα ξυπνά πάθη και μεγάλες συζητήσεις. Η πένα του Βάνεγκεμ εδώ συναντά την επαναστατική θεωρία και αυτή με την σειρά της τους φοιτητές και τους εργάτες στην Quartier Latin και όλοι μαζί τον Ντε Γκολ μετά τις εκλογές του ΄68.
-------------------

Η "Πραγματεία" είναι ένα βιβλίο κυριολεκτικά αμφιλεγόμενο, και -γι' αυτό- γοητευτικό: απ' τη μια μεριά, οι καθαρά υπαρξιακές του προθέσεις, που συγχωνεύονται σ' ένα κεντρικό σημείο οντολογικής φύσης, κι απ' την άλλη, οι ξεκάθαροι δεσμοί του με την επαναστατική θεωρία, όπως την γνωρίσαμε στον Ντεμπόρ. Είναι γνωστό πως ο τελευταίος καθόρισε το θέαμα σαν τον υποβιβασμό της αξίας χρήσης σε αξία αναπαράστασης, δηλαδή σαν τον υποβιβασμό της ίδιας της ζωής σ' ένα θεωρητικό σχήμα. Μπορούμε εύκολα να αντιληφθούμε πως, η συνέπεια της μεθόδου που οδηγεί σ' ένα τέτοιο συμπέρασμα, αντιστοιχεί σε μια καινούργια χρήση της διαλεκτικής, χρήση που κατάγεται όχι μόνον από συγκεκριμένες οικονομικές αντιλήψεις αλλά, επίσης, από μια κρίσιμη προέκταση της χεγκελιανής αντίληψης του κόσμου. Ο τρόπος έκθεσης αυτών των θέσεων ευνόησε, στην συνέχεια, τη διαστρέβλωσή τους, από τη συνδιασμένη δράση της "μεσαίας" πανεπιστημιακής σκέψης και των αριστερίστικων χειρισμών. Έτσι, μπορεί να υποστηρίξει κανείς πως μια κοινωνιολογία του θεάματος που θα απόφευγε να προτείνει ένα συγκεκριμένο επαναστατικό σχέδιο θάταν, επίσης, αναγκαία και, πιθανόν, περισσότερο απαλλαγμένη από "μεθοδολογικές" αλλοτριώσεις. [...] (Από την έκδοση)

Δεν υπάρχουν σχόλια: