Κυριακή, 31 Ιουλίου 2016

(λογοτεχνικά και άλλα αποσπάσματα): Ο φτωχούλης του Θεού

«Αιώνια παλεύουν µέσα µου οι δυο τους· όλη µου η ζωή, µάθε, είναι το πάλεµα αυτό· µπορεί να παίρνουν διαφορετικά ονόµατα –Θεός και Σατανάς, πνέµα και σάρκα, καλό και κακό, φως και σκοτάδι, όµως πάντα είναι η µάνα µου κι ο κύρης. 

Ο πατέρας µου µέσα µού φωνάζει: “Κέρδισε, πλούτισε, δώσε χρυσάφι, αγόρασε οικόσηµο, γίνου άρχοντας· µονάχα ο πλούσιος κι ο άρχοντας αξίζουν στον κόσµο να ζουν. Μην είσαι καλός, χάθηκες· ένα δόντι να σου σπάζουν, µασέλα να τσακίζεις· µη ζητάς να σε αγαπούν µα να σε φοβούνται· µη συχωρνάς, χτύπα!” 

Κι η µάνα, τρέµει µέσα µου η φωνή της, µου λέει σιγά, φοβισµένα, µην την ακούσει ο κύρης: “Να ’σαι καλός, Φραγκίσκο µου, να ’χεις την ευκή µου· ν’ αγαπάς τους φτωχούς, τους ταπεινούς, τους αδικηµένους· σου ’καµαν κακό; Συχώρνα!” 

Παλεύουν µέσα µου η µάνα µου κι ο κύρης, κι όλη µου τη ζωή µάχουµαι να τους φιλιώσω· µα δε φιλιώνουν· δε φιλιώνουν, φράτε Λεόνε, και γι’ αυτό υποφέρω».

Καζαντζάκης, Νίκος, 1883-1957
"Ο φτωχούλης του Θεού"
Εκδόσεις: ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗ

Πέμπτη, 28 Ιουλίου 2016

Τα Χρονικά της Ελληνικής Ποπ και Ροκ: Cinema

Είναι η εποχή που το αποκαλούμενο italo-disco είναι στα πάνω του και σε όλες τις disco οι θαμώνες χωρεύoυν μεταξύ άλλων σε ρυθμούς Χαριτωδιπλωμένου, Big Alice, Scraptown (Mιχ.Ρακιντζής) και Μαντούς. To Lost in the night, το Viva Sahara και το Fill Me Up είναι στο playlist όλων των DJs της εποχής ενώ δεν είναι λίγα τα εγχώριας παραγωγής κομμάτια που κάνουν και ένα (άλλωτε πολύ και άλλωτε λιγότερο πετυχημένο) πέρασμα κυρίως από τους καταλόγους των επιτυχιών της Ιταλίας.

Εκείνη την εποχή (1983) δημιουργούνται και οι Cinema ενώ το ένα και μοναδικό 12'' τους με τίτλο Lonely Without You ‎κυκλοφόρησε από RIA Records (RIA 71000) το 1985. Τους Cinema αποτελούσαν η Σοφία Νοητή (τραγούδι) , ο Άρης Παυλής και ο Χάρης Δρυγιανός (μουσική, στίχους). Το Lonely Without You έχει κυκλοφορήσει και σε Γαλλία και Βέλγιο. Την παραγωγή του Lonely Without You έκανε ο Άκης Γκολφίδης που μαζί με τον Κώστα Καλημέρη επιμελήθηκαν τον ήχο στα Sierra studios. Στον δίσκο συμμετείχαν μουσικοί όπως ο Νίκος Αντύπας (κρουστά), ο David Lynch (φυσικά σαξόφωνο) και ο Δημήτρης Ζηνογιάννης (κιθάρα). Oι Cinema εξαφανίζονται τόσο απλά και γρήγορα όσο εμφανίστηκαν ενώ το μέλη τους ακολουθούν προσωπική πορεία στα Ελληνικά μουσικά δρώμενα.


Hints and Tips
H Σοφία Νοητή έχει πολυετή παρουσία στην Ελληνική μουσική έχοντας συνεργασίες με Νικόλα Άσιμο, Βασίλη Παπακωνσταντίνου, Σπυριδούλα κ.α, ενώ θεωρείται πρωτοπόρος ως ethnic-jazz στον χώρο της ελληνικής jazz σκηνής,
Στο 12'' υπάρχει ευχαριστήριαο μήνυμα στονΔημ. Παπαδημητρίου.
Ο Άρης (Αριστείδης) Παυλής στην συνέχεια δημιούργησε τους ΝΑΜΑ, με τους οποίους συνεργάστηκε στον πρώτο τους δίσκο και ο Χάρης Δρυγιανός.
Ο Άκης Γκολφίδης είναι ο ιδρυτής της R.I.A Productions που βρίσκεται πισω από το label  RIA Records.
Στο b-side του 12'' περιέχονται τα I Wanna See You και My Emotions.


Πέμπτη, 21 Ιουλίου 2016

Μουσικά ντοκιμαντερ: To The Blank Generation (1976) και η γέννηση της punk στην Αμερική

Στο Μανχάταν της Νέας Υόρκης και στην οδό Bowery το 1973 στην θέση μιας τυπικής συνοικιακής pub ανοίγει το CBGB (από τα αρχικά των λέξεων Country, BlueGrass, Blues). Ένα club που έχει συνδέσει το όνομά του με την ιστορία της ροκ μουσκής μιας και θεωρείται ο τόπος γέννησης του αμερικάνικου punk κινήματος.

To  1976 οι Ivan Kral (Τσέχος κιθαρίστας της Πάτι Σμιθ) και Amos Poe σκηνoθετούν και γυρίζουν σε ασπρόμαυροο 16mm φιλμ τη γέννηση της punk σκηνής του CBGB και των μεγάλων αστέρων της όπως ο Iggy Pop οι Blondie και η Patti Smith μέσα από τις ζωντανές τους εμφανίσεις στο club θρύλος.

Η 55 περίπου λεπτών D-I-Y ταινία αρχικά προοριζόταν για ιδιωτική χρήση και ο Ivan Kral χρησιμοποίησε την κάμερα μόνο για την καταγραφή εικόνων και όχι ήχων. Στην συνέχεια μαζί με τον Amos Poe επιμελήθηκαν και έντυσαν μουσικά την εικόνα με ηχογραφήσεις διαφόρων συγκροτημάτων, δημιουργώντας έτσι μια ταινία βρισκόμενη και κρεμάμενη κάπου ανάμεσα στο (αποκαλούμενο) rockumentary και στα μουσικά βίντεοκλιπ.

Ο τίτλος (The Blank Generation) είναι δανισμένος από το ομώνυμο EP (και τραγούδι) των  Richard Hell and the Voidoids που κυκλοφόρησε επίσης το 1976 ενώ στην ταινία μεταξύ άλλων εμφανίζονται : Joey Ramone, Debbie Harry, Richard Hell, Patti Smith, Johnny Thunders, David Byrne, Tom Verlaine, David Johansen, Wayne County, Tommy Ramone, Lenny Kaye, Dee Dee Ramone, Chris Stein, Fred Smith, Johnny Ramone, Ivan Kral, Robert Gordon, Richard Lloyd, Tina Weymouth, Walter Lure, Jeff Salen, Annie Golden, Jayne County, Chris Frantz, Jimmy Destri, Lizzy Mercier Descloux, Gary Valentine, Clem Burke, Arthur Kane, Syl Sylvain, Jerry Nolan, Jay Dee Daugherty, Richard Sohl, Billy Ficca, Hilly Kristal κ.α

Απολαύστε το ολόκληρο και καλή σας προβολή.

Κυριακή, 17 Ιουλίου 2016

Nazim Hikmet - οι εχθροί της πατρίδας

Oι εχθροι του Ρετζέπ του υφαντή απ'την Προύσα,
Οι εχθροί του Χασάν του τορναδόρου
                                               από το Καραμπούκ,
Οι εχθροί της Χατιτσέ της φτωχής αγρότισσας,
Οι εχθροί του φτωχού Σουλεϊμάν,
Οι εχθροί οι δικοί σου,
                 οι εχθροί οι δικοί μου,
Οι εχθροί του ανθρώπου που θέλει να καταλάβει...,
Αυτοί που λεν πως η πατρίδα είναι
                                 τ'αγαπημένο τους σπίτι,
είναι οι εχθροί της πατρίδας.


Nazim Hikmet, 
"Τα ποιήματα των 9-10 μ.μ."
Εκδόσεις πασχάλη

Παρασκευή, 15 Ιουλίου 2016

(50 χρόνια μετά) The Rabbits "Looking in the Universe” από την B-otherSide /Lost Archives

Oι ροδίτες Rabbits είναι ένα από τα πρώτα επαρχιακά συγκροτήματα που είχαν την τύχη να  δισκογραφήσουν την δεκαετία του 60, κινούμενοι μουσικά πάνω στα μονοπάτια του garage  rock ήχου και να καταγραφούν ως πρωτοπόροι στον ελλαδικό χώρο. 

Πενήντα χρόνια μετά,  η ανασκαφή έφερε στο φως αρκετά ακυκλοφόρητα τραγούδια του συγκροτήματος, μαζί με  άφθονο φωτογραφικό υλικό, αποκόμματα τύπου της εποχής και άλλα πολλά ντοκουμέντα,  που καταγράφουν και σκιαγραφούν την γέννεση και την εξέλιξη της πορείας των Rabbits.  

Με βάση αυτό το υλικό, η B-otherSide /Lost Archives εξέδωσε 450 αριθμημένα αντίτυπα  β νυλίου, 250 σε μαύρο χρώμα και 200 σε πορτοκαλί, τα οποία περιέχουν 15 τραγούδια του  γκρουπ και συνοδεύεται από εξασέλιδο ένθετο με τους στίχους, φωτογραφίες και το  βιογραφικό σε ελληνική και αγγλική μετάφραση. 

Από αυτά, τα πρώτα 46 είναι σε μορφή  Box Set , το οποίο περιέχει έξτρα υλικό με ένα οκτασέλιδο βιβλίο με την προσωπική μαρτυρία του ιδρυτή τους, Γιάννη Rabbit Χαραλαμπίδη, καθώς και επιπλέον ανέκδοτο φωτογραφικό υλικό και ντοκουμέντα της εποχής, μαζί με ένα cd το οποίο περιέχει 24  κομμάτια, από τα οποία τα 9 δεν υπάρχουν στην έκδοση του βινυλίου. 

Την επιμέλεια της κυκλοφορίας είχαν οι ίδιοι οι Rabbits, ενώ το mastering έγινε από τον Γιάννη Κύρη.


 

Πέμπτη, 7 Ιουλίου 2016

O Hašek το Χιούμορ και η Καυτή Σάτιρα

Το Χιούμορ, σύμφωνα με έναν μύθο, ήταν ένα γελαστό και έξυπνο αγόρι, που κάποτε θέλησε να επισκεφτεί τους ανθρώπους. Περπάτησε στην εξοχή, πέρασε από χωριά, συνάντησε εργάτες στα χωράφια, πλανόδιους μουσικούς στους δρόμους, παιδιά, γυναίκες, γέρους, με όλους πέρασε ωραία, γλέντησαν και ευχαριστήθηκαν. 

Μα, όταν έφτασε στην πολιτεία, κανείς δεν του έδινε σημασία. "Μπα" αναρωτήθηκε το Χιούμορ, "εγώ άλλαξα ή ο κόσμος;". Ρωτούσε τους ανθρώπους που συναντούσε, αλλά όλοι τον φώναζαν ενοχλητικό, τεμπέλη και παρωχημένο. Οι έμποροι είπαν πως δεν είχαν καιρό να χάνουν μαζί του, οι καλλιτέχνες πως είναι άχρηστος για την τέχνη και, όταν μπήκε σε μια συνέλευση σοφών, αυτοί τον πέταξαν έξω με τις κλοτσιές για-τί δεν ταίριαζε με τη σοβαρότητά τους. 

Το Χιούμορ στην αρχή πικράθηκε και δάκρυσε. Ύστερα, όμως, θύμωσε και ορκίστηκε να εκδικηθεί τους ανθρώπους. Από την ημέρα εκείνη, μεταμορφώθηκε κι έγινε η "Καυτή Σάτιρα"


Jaroslav Hašek
"Ο μεγαλύτερος τσέχος συγγραφέας Jaroslav Hašek" και άλλα σατιρικά διηγήματα 
Mετάφραση: Μάριος Δαρβίρας  
Φαρφουλάς, 2012

Κυριακή, 3 Ιουλίου 2016

Κάφκα- Αφορισμοί ΙΙ

Καλοτυχία να καταλάβεις ότι το έδαφος όπου πατάς δεν γίνεται μεγαλύτερο να είναι απ' όσο τα δύο πόδια σου καλύπτουν.
............................
 
Ο αληθινός δρόμος περνάει πάνω από ένα σκοινί που δεν είναι τεντωμένο ψηλά, αλλά λίγο πάνω από το έδαφος. Φαίνεται πως σκοπός τους είναι να σε κάνει να σκοντάφτεις πάρα να περπατάς.

 Φράντζ Κάφκα, Αφορισμοί από το Ημερολόγιο του 1920